ابراهیم‌پور: باز طراحی ساختار آموزش و پرورش ضروری است

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات معظم له در مورد ناکارآمدی ساختار کنونی آموزش و پرورش، گفت: عدالت آموزشی، به معنای نادیده گرفتن استعدادهای برتر نیست، بلکه توسعه مدارس استعدادهای درخشان در مناطق کمتر برخوردار و حمایت هدفمند از دانش‌آموزان مستعد، عین عدالت آموزشی است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع زاگرس، فرشاد ابراهیم‌پور گفت: در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان، گفت: آموزش و پرورش، به‌عنوان بنیادی‌ترین نهاد تربیت نسل آینده، نیازمند بازتعریف و تحول اساسی است؛ تحولی که بتواند نسلی عالِم، با ایمان، ایران‌دوست، اهل کار و تلاش و امیدوار به آینده را تربیت کند؛ در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با معلمان، بر ضرورت چهره‌نگاری شایسته و ایجاد تصویری جذاب، با نشاط و دوست‌داشتنی از معلم در افکار عمومی تأکید شد، این نگاه، نه ‌تنها جنبه‌های ظاهری و رسانه‌ای، بلکه عمیق‌ترین لایه‌های تربیتی و هویتی را نیز در برمی‌گیرد.

نماینده مردم ایذه، باغ‌ملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معلم، تنها آموزش ‌دهنده کتب درسی نیست، اظهار داشت: معلم، تنها وظیفه آموزش‌ کتب درسی را ندارد بلکه اخلاق، رفتار و شخصیت او می‌تواند حتی بیش از والدین بر شکل‌گیری هویت دانش ‌آموز تأثیرگذار باشد، برای اینکه معلم در صدر فهرست مشاغل مورد علاقه جوانان قرار گیرد، باید چهره‌ای بانشاط، مبتکر و افتخارآمیز از او در جامعه ترسیم شود، این تصویرسازی نیازمند یک حرکت جدی و مستمر رسانه‌ای و هنری است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تاکید بر اینکه باید به واسطه فیلم، پویانمایی و سریال‌های جذاب نقش تاثیرگذار معلمان را در جامعه به تصویر کشید، اظهار داشت: همه رسانه‌ها از مکتوب گرفته تا صوت و تصویر می‌توانند معلمان را به‌ عنوان الگو و قهرمان اجتماعی معرفی کنند. این مهم، نیازمند همکاری نزدیک آموزش و پرورش با دستگاه‌های تبلیغاتی و هنری است تا ارزش و عظمت این شغل در ذهن جامعه نهادینه شود.

ابراهیم پور با اشاره به بیانات معظم له در مورد ناکارآمدی ساختار کنونی آموزش و پرورش، یادآور شد: رهبر انقلاب تأکید کردند که این نهاد باید در مسیر تربیت علمی، فرهنگی و ایمانی دانش‌ آموزان باز طراحی شود؛ اما این طراحی نیازمند چند اقدام کلیدی همچون باز تدوین کتاب‌های درسی، توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای، عدالت آموزشی با نگاه به استعدادهای برتر، احیای نقش معاونت پرورشی است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه کتاب‌های درسی باید جذاب، شیرین و الهام‌بخش باشند، اظهار داشت: محتوای علمی سنگین می‌تواند با زبانی ساده و دلنشین ارائه تا انگیزه دانش‌آموزان برای یادگیری عمیق‌تر تقویت شود. همچنین، طراحی ظاهری کتاب‌ها باید با اصول زیباشناسی همخوانی داشته باشد تا کتاب، از یک ابزار خشک آموزشی به یک منبع الهام‌ بخش تبدیل شود.

وی توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای را یکی از الزامات مهم، گسترش مهارت پروری برای توانمندسازی دانش‌آموزان دانست و اظهار داشت: تربیت نسلی که علاوه بر دانش تئوریک، مهارت‌های عملی و فنی نیز داشته باشند، می‌تواند نقش کلیدی در کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار ایفا کند.

نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی با نگاه به استعدادهای برتر باید شکل بگیرد، گفت: عدالت آموزشی، به معنای نادیده گرفتن استعدادهای برتر نیست، بلکه توسعه مدارس استعدادهای درخشان در مناطق کمتر برخوردار و حمایت هدفمند از دانش‌آموزان مستعد، عین عدالت آموزشی است.

وی احیای نقش معاونت پرورشی را مسیری برای توسعه آموزش کشور دانست و ادامه داد: پرورش اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان نباید در سایه آموزش علمی کمرنگ شود. احیای نقش معاونت پرورشی با رویکردی نوین و متناسب با نیازهای روز جامعه، می‌تواند به تربیت نسلی مسئولیت‌پذیر، متعهد و اخلاق‌مدار کمک کند.

ابراهیم‌پور با تاکید بر اینکه باید شاهد تحول در سیستم آموزش و پرورش باشیم، افزود: با شکل گیری سامانه‌های ملی شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان از سنین پایین و هدایت آن‌ها به مسیرهای تخصصی ممکن خواهد بود. آموزش و پرورش معلمانی که علاوه بر تسلط علمی، مهارت‌های لازم برای پرورش مهارت‌های عملی و اجتماعی دانش‌آموزان را دارند پرورش دهد، همچنین مدارس نوآورانه و خلاق. با ایجاد مدارس با رویکرد حل مسئله، پروژه‌محوری و کارآفرینی باید بتوانند دانش‌آموزان را برای دنیای واقعی آماده کنند.

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای در پایان با بیان اینکه، آموزش و پرورش، اصلی‌ترین بستر توسعه پایدار است، خاطرنشان کرد: بازسازی چهره معلم، تحول در ساختارهای آموزشی و تربیت دانش‌آموزانی باایمان، دانا، خلاق و امیدوار به آینده، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. این مسیر، نیازمند همدلی و عزم جدی همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول است تا نسل آینده، نه‌ تنها آماده پذیرش مسئولیت‌های ملی باشد، بلکه در سطح جهانی نیز بتواند نقشی مؤثر و افتخارآمیز ایفا کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://tolouezagros.ir/?p=10782

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: